fbpx

Het moment is daar dat je eindelijk de eerste keer gaat skirmen met je eigen gear! Waarschijnlijk kan je niet wachten, maar er zijn uiteraard weer een aantal regels voor een correcte deelname van de skirm.

Bij aankomst van de skirm, is het aan te raden om niet je gehele camouflage pak al aan te hebben. De meeste organisatoren vinden dit niet zo leuk en het is zelfs officieel niet eens toegestaan. Je kan je daar gewoon op de locatie omkleden. Er is niemand die je raar aan kijkt of je uitlacht of wat dan ook, we zijn daar allemaal om de prachtige sport te beoefenen welke lichaamsbouw of kleur je dan ook mag hebben.

Als je je pak eenmaal aan hebt, begin je met je AA voor te bereiden (andersom mag ook). Hiermee bedoel ik de accu erin stoppen, je magazijnen vullen, de richthulpmiddelen erop zetten en wellicht nog de sling aanhaken. Wat je ook doet, laat je apparaat op SAFE staan en stop NOOIT de nimmer je magazijn in je apparaat in de safety zone.

Bij iedere organisatie verschillen de standaard regels, echter de JOULE regels voor een skirm zijn vast gelegd door de NABV. Deze zijn voor een vol automaat (gemeten met 0.30 BB’S) : 294 fps – 1,2 joule, een single shot (DMR) : 357fps – 1,7 joule en een bolt action (vaak een sniper replica) : 407fps – 2,3 joule.

Schiet je apparaat harder dan bovengenoemde, mag je hier niet mee spelen. Dit geldt al vanaf 1 fps/ 0,01 joule of meer.

Natuurlijk kun je als beginnend airsofter vragen hebben. Snap je bijvoorbeeld iets niet van je apparaat, of een stukje gear, vraag het gewoon aan iemand. De meeste hebben liever dat je goed voorbereid het veld in gaat dan dat je het veld in gaat zonder te weten wat je doet.
Dit gezegd te hebben krijg je op een locatie natuurlijk altijd een briefing over het spelverloop, bij de briefing krijg je uitleg welke opdracht(en) er voltooid moet(en) worden en plaatselijke huisregels.

Om een informatie overload tegen te gaan staan hieronder de algemene regels alvast samen met een paar tips.

Algemene regels

– Minimale schootsafstand varieert, meestal; tussen de 3 a 5 meter.
– ‘Pang regel’; op afstanden korter dan de minimale schootsafstand kun je iemand ‘pangen’. Dat wil zeggen je AA richten en luid ‘Pang’ roepen. Dit telt als een hit.
– ‘Blind Fire’ is niet toegestaan, dat wil zeggen je moet van je richtmiddelen gebruik maken. Alleen je loop om een hoekje steken en schieten mag niet ivm de veiligheid.
– Geen magazijnen in je AA op de safezone, en schiet een paar keer voor je met je ongeladen AA naar de safezone gaat om alle BB’s uit je AA te halen.
– Altijd je bril ophouden in het veld. Dus ook als hij beslagen is! Kun je echt niet verder of is je bril kapot roep dan ‘Blind Man’ en het spel wordt stilgelegd zodat je naar de safezone kan.
– Let er op waar je je loop heen richt, ongeacht waar je bent. En vooral in de safety zone!!!

Marshalls / Fair Play

– Bij een onduidelijke situatie, neem beide je hit en praat het later uit. Discussies op het veld gaat toch niemand winnen.
– Beschuldig niet iemand te snel van het niet nemen van hits of pangs. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom iemand zijn hit niet heeft gemerkt.

– Als je een probleem hebt met een speler waar je persoonlijk niet uit komt, wordt niet boos maar bespreek het met een Marshall.
– Marshalls hebben altijd gelijk.
– Weet je niet helemaal zeker of je geraakt bent? Neem toch je hit.

Tips

– Als je in een CQB-veld speelt heb je veel hoekjes etc. Als je gehit bent en terugloopt kun je bij het omgaan van een hoek ‘Dead Man Walking’ roepen zodat men weet dat er een gehitte speler aan komt. Dat voorkomt onnodig BB’s happen. Je kunt ook met je veiligheidshesje om de hoek wapperen voordat je doorloopt.

Het bovenstaande is een soort van basis kennis, houdt je er ook écht aan om frustraties en problemen te voorkomen.

Nu is het tijd om het veld te betreden, je bent gebrieft en weet wat je moet doen.
Het is niet ongebruikelijk de eerste keer een veld te betreden en jezelf een ware rambo te voelen, ga je echter niet zo gedragen. Airsoft is een teamsport waar her en der een rambo actie leuk en zelfs goed kan zijn. Maar over het algemeen gesproken is het niet aan te raden als rambo de 2de door het veld te gaan rennen. Dit kost je veel energie, en vooral veel terug lopen naar je spawnpoint, vaak ook ergernis van je teamleden omdat je met je rambo acties het tactisch voordeel van je team hebt verprutst.

Zoals je inmiddels misschien door hebt is airsoft echt een teamsport, met een team komt airsoft dan ook echt tot zijn recht. Dus het is aan te raden je aan te sluiten bij een team. Er zijn altijd teams op zoek naar nieuwe enthousiaste leden!

Ook zijn er teams welke je heel graag op gang willen helpen. Dit doen ze bijvoorbeeld door je een dagje mee te laten spelen / trainen met het team, of een introductie weekend te organiseren voor de beginners in de airsoft sport. Beide kunnen een leuke en vooral leerzame ervaring opleveren!

Om te kunnen communiceren met je team genoten of medespelers wordt vaak gebruikt gemaakt van hand signalen of bijvoorbeeld een portofoon (walkietalkie). De laatste kan ook heel handig zijn als je gehit bent. Hierdoor kun je snel je team weer terug vinden. Overigens, DEAD MAN DON’T TALK. Dit wilt zeggen dat als je gehit bent, je je mond dicht houd tot je weer in je spawn zone bent. Dus niet tegen teamgenoten gaan roepen zodra je gehit bent waar de enemy zich bevind, dat had je maar moeten doen toen je nog niet gehit was.

Het is dus aan te raden om een portofoon aan te schaffen, maar zeker niet verplicht.
Op sommige velden is het echter heel erg fijn om er een te hebben, doordat de opdrachten complex zijn en het veld groot. Zo heb je een beter beeld wat er verder op het veld zich afspeelt.

Er zijn teams welke zéér tactisch en zo realistisch mogelijk spelen, ook wel de MIL-SIM teams genoemd. Deze gaan voor volledige MIL itaire SIM ulatie gaan. Dat wilt zeggen dat (vaak) de outfit tot in de detail is gebaseerd op een bestaande eenheid uit de echte wereld. Denk hierbij aan Delta Force, Commando’s en bijvoorbeeld een SWAT eenheid.

Als beginneling zou ik me niet teveel bemoeien met de wereld van MIL-SIM, en ga eerst vertrouwd raken met je eigen outfit en apparaat.
Je kan uiteraard ook meteen voor de MIL-SIM gaan aangezien dit hetgeen is wat je echt wilt. Hoe dan ook, het is en blijft je eigen keuze.